Ehdokas näkyy tai sitten ei

Eduskuntavaaliehdokasta markkinoidaan kuin pop-tähteä. Vaalilakanat, rollupit, ständit ym. lisäävät ehdokkaan näkyvyyttä avajaisissa ja vaalitilaisuuksissa. Jotkut ehdokkaat liikkuvat edelleen aika komeilla budjeteilla. He voivat vuokrata vilkkaiden liikenneväylien varrelta isoja mainostiloja tai messu-/urheiluhalleja seminaareja varten. Kun hallin isoilta screeneiltä näkyvät ehdokkaan numero ja hymyilevät kasvot, on hän monen äänestäjän mielestä hieman kuin toisesta maailmasta. 

Eihän siitä ole kymmentäkään vuotta, kun yhden ehdokkaan yhteistilaisuuteen tuomaa, kauppiaalta lainattua ständiä paheksuttiin muiden ehdokkaiden joukossa. Arveltiin, että jos yksi saa vähän enemmän ”näkyvyyttä”, se on toisilta saman puolueen ehdokkailta pois. 

Jätä kommentti

css.php